Kolejowe szlaki Dolnego Śląska

Data wydarzenia : 25 listopada 2023

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na pierwszą odsłonę projektu “Kolejowe szlaki Dolnego Śląska”. Głównym celem naszej oferty jest możliwość zwiedzania Dolnego Śląska z kolejowej perspektywy – poprzez podróż w wagonach historycznych, ciągniętych zabytkową lokomotywą. Coraz więcej linii kolejowych w Województwie Dolnośląskim po wielu dekadach wraca do “życia”, co daje możliwość organizacji wycieczek, jakich nowe pokolenia nie mogły wcześniej doświadczać. Planujemy podróżować po trasach, po których nie jeżdżą na co dzień pociągi pasażerskie, a zwłaszcza po liniach, które są wizytówkami krajobrazowymi Dolnego Śląska. Dodatkiem do przejazdów jest komentarz przewodnika ( dostępny tylko w części składu ) – przez klasyczny radiowęzeł opowie on o historii mijanych miejsc w nawiązaniu do historii kolejnictwa, architektury, przemysłu i samego regionu.

Wagony historyczne serii Bi z lat 1928 – 1930 oraz salonkę i kuszetkę z lat 70-tych XX wieku pociągnie lokomotywa “Fiat” SU45 – 079 z 1973 roku ( jedyny czynny z tej serii spalinowóz utrzymany w historycznych barwach wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym. Lokomotywa posiada także detale dekoracyjne, w jakie  spalinowozy te wyposażano w latach ich codziennej eksploatacji ).

Wagony nie są ogrzewane, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w wypadku niższych temperatur. 

W składzie funkcjonuje bar serwujący kawę z ekspresu, herbatę i zimne napoje. Można w nim także kupić klubowe gadżety. Cały zysk ze sprzedaży w barze przeznaczamy na cele statutowe stowarzyszenia.

Ze względu na prawdopodobieństwo wystąpienia niskich temperatur podczas przejazdu, do każdego biletu przysługuje możliwość odebrania bezpłatnego gorącego napoju (kawa, herbata, gorąca czekolada).

Wybierając się z nami na wycieczkę wspierasz ratowanie zabytków kolejnictwa – zyski ze sprzedaży biletów, w tym klubowych gadżetów i pamiątek przeznaczane są na remonty, prace bieżące przy zabytkowym taborze oraz cele statutowe Klubu.

Z nami nie będziecie się nudzić. Zapraszamy serdecznie !

Poniższe rozkłady jazdy są zatwierdzone.

W dniu 25 listopada 2023 mamy do zaoferowania następujące pociągi:

1. Pociąg “Leśnica”

Trasa znana z Kolejowych Zakamarków Wrocławia, jako “Zakamarki Zachodnie”. Będzie okazją do zaliczenia wycieczki “Fiatem” po Wrocławiu, a przy okazji podobnie jak w wypadku “zakamarków” przejechania po towarowych łącznicach w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego.

Z względu na krótszy czas trwania i porę dnia polecamy ten kurs jako najlepszy wybór dla rodzin z małymi dziećmi. 

Wyruszamy ze stacji Wrocław Główny i kierujemy się przez estakadę kolejową w kierunku posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn. Następnie skład uda się w podróż przez stację Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór oraz Żerniki do miejsca docelowego. Po dojechaniu do Leśnicy lokomotywa wykona manewry i zmianę kierunku jazdy pociągu. Na stacji można podziwiać wyremontowane zabytkowe wiaty peronowe oraz budynek dworca. Podróż powrotna dla odmiany prowadzi przez odcinek biegnący przez stację towarową Wrocław Gądów – nie uczęszczany na co dzień przez pociągi osobowe. Skład pojedzie dalej w rejonie ul. Fabrycznej i Robotniczej pod nowym wiaduktem tramwajowym ( kierunek Nowy Dwór, Trasa Autobusowo Tramwajowa ). Po przejechaniu fragmentu Towarowej Obwodnicy Wrocławia skład pojedzie na wysokości torów prowadzących do dworca Świebodzkiego. Tutaj nastąpi kolejna zmiana. Pociąg powróci na szlak obsługiwany na co dzień przez pociągi pasażerskie i dojedzie do dworca głównego po historycznej estakadzie kolejowej. 

LEŚNICA
25 LISTOPADA 2023
Przyjazd Odjazd 
Wrocław Główny>>>09:47
Wrocław Leśnica10:0310:22
Wrocław Główny10:43<<<

Cena biletu:

Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 45 PLN / Bilet ulgowy 35 PLN

Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 39 PLN / Bilet ulgowy 29 PLN

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Rezerwuj bilety

Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Przelew należy wykonać w ciągu 24h od dokonania rezerwacji. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.

2. Pociąg “Kocie Góry”

Linia do Trzebnicy jest jedną z pierwszych na Dolnym Śląsku, którą przywrócono do “życia” ponad dekadę temu. Na co dzień odbywa się tutaj ruch pasażerski, ale jest to kultowa trasa dla “Fiata”, ponieważ był to typowy pojazd trakcyjny na tej linii przed jej zamknięciem w latach 80-tych i 90-tych. Będzie to pierwszy wjazd na ten szlak takiego spalinowozu od momentu gdy zawieszono przed laty przewozy. Linię kolejową nr 326 ( Wrocław Psie Pole – Trzebnica ) otwarto dla ruchu pod koniec 1886 roku. Tak jak przed laty tak i dziś łączy Trzebnicę oraz miejscowości powiatu trzebnickiego ze stolicą Dolnego Śląska. Trasa ta posiada wiele łuków w swoim przebiegu. Położna jest wśród pól i terenów zielonych. Na wysokości Trzebnicy tor jest położony w pobliżu Lasu Bukowego, gdzie znajduje się zabytkowa droga krzyżowa wybudowana w 1734 roku. Jej stacje mają formę kaplic o kształcie graniastosłupa z pochyłym dwuspadowym dachem. Są ozdobione czterema pseudopilastrami, pomiędzy którymi znajdują się obrazy męki Chrystusa malowane na blasze. Miejsce jest częściowo widoczne z okien wagonów. Natomiast w samej Trzebnicy na końcu linii kolejowej nr 326 do dziś stoi zachowany historyczny budynek dworca. W rejonie jego torowisk zachowały się pojedyncze elementy dawnej infrastruktury kolejowej. Trzebnica do roku 1991 była również siedzibą nieistniejącej już kolei wąskotorowej o rozstawie toru 750 mm, nazwanej Wrocławską Koleją Dojazdową. Jej tor biegł tuż pod wiaduktem znajdującym się przy stacji normalnotorowej.

KOCIE GÓRY
25 LISTOPADA 2023
Przyjazd Odjazd 
Wrocław Głowny>>>11:10
Wrocław Nadodrze11:2111:22
Trzebnica11:5312:25
Wrocław Nadodrze12:5813:01
Wrocław Główny13:10<<<

Cena biletu:

Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 75 PLN / Bilet ulgowy 55 PLN

Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 69 PLN / Bilet ulgowy 49 PLN

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Rezerwuj bilety

Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Przelew należy wykonać w ciągu 24h od dokonania rezerwacji. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.

3. Pociąg “Jelczanin”

Ta ciekawa trasa jest okazją do zobaczenia z perspektywy podróży historycznym składem bardzo interesujących terenów przyrodniczych położonych pod Wrocławiem. Przejazd został ułożony tak, aby pociąg wykonał pętlę wokół stolicy Dolnego Śląska, jadąc tam i z powrotem po dwóch różnych liniach kolejowych. W kierunku Jelcza Laskowic skład przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 277 ( Wrocław Brochów – Opole Groszowice ), którą zbudowano w czasach kolei pruskich, w 1909 roku. Celem utworzenia tego połączenia kolejowego było odciążenie trasy przechodzącej przez miasto Brzeg – służyła głównie ruchowi pociągów towarowych. Przed miejscowością Czernica Wrocławska na wysokości Kotowic ( gdzie ustawiono wieżę widokową ) znajduje się na tej linii ciekawy konstrukcyjnie most stalowy. Jest on wieloprzęsłowy – składa się z przęseł kratownicowych łukowych i trapezowych. Do ciekawostek warto zaliczyć fakt, że jest wyposażony w kładkę, która umożliwia ruch pieszych a posiada ozdobną, kutą balustradę “nie rzucającą” się w oczy na co dzień ze względu na umiejscowienie mostu. Konstrukcja ma burzliwą historię. Most przebudowano dwukrotnie a podczas drugiej wojny światowej uległ uszkodzeniu w 1945 roku. Był tu także wybudowany przez sowietów szeroki tor prowadzący do stacji Wrocław Brochów. Ponadto linia w tym miejscu przebiega przez malownicze i ciekawe ze względu na florę i faunę tereny przyrodnicze. Tor przechodzi m.in. nad Odrą oraz Jeziorem Panieńskim, które powstało w starorzeczu rzeki Oławy. Blisko linii kolejowej znajduje się również Jezioro Dziewicze. Jest to idealna okolica na rowerowe wycieczki i piesze wędrówki. Natomiast w drodze powrotnej pociąg przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 292 ( Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice ) jadąc przez stację Wrocław Swojczyce i Wrocław Sołtysowice.Ta pierwsza była ostatnim miejscem w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego gdzie znajdowała się sygnalizacja kształtowa – semafory ramienne. Trasę pomiędzy stacją Wrocław Sołtysowice a Jelcz Miłoszyce oddano w pełni do użytku po 20 latach przerwy w 2021 roku, kiedy przeprowadzono jej remont.

JELCZANIN
25 LISTOPADA 2023
Przyjazd Odjazd 
Wrocław Główny>>>13:30
Jelcz Laskowice14:0214:21
Wrocław Mikołajów15:1515:20
Wrocław Główny15:26<<<

Cena biletu:

Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 74 PLN / Bilet ulgowy 54 PLN

Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 65 PLN / Bilet ulgowy 45 PLN

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Rezerwuj bilety

Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Przelew należy wykonać w ciągu 24h od dokonania rezerwacji. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.


Rezerwuj bilety:

Rezerwacje online zostały zakończone. Bilety dostępne u obsługi pociągu.

Zapraszamy również na Mikołajkową edycję Kolejowych Zakamarków Wrocławia:


REGULAMIN:

I. Postanowienia ogólne.

1. Przejazd specjalnym historycznym pociągiem turystycznym jest organizowany przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zwanym dalej Organizatorem.

2. Przewoźnikiem wykonującym przejazd turystyczny jest Cargo Master Sp. z o.o.

3. Zakup biletu jest równoznaczny z akceptacją niniejszego regulaminu oraz zobowiązuje do przestrzegania jego postanowień i w szczególności podporządkowania się poleceniom obsługi pociągu.

4. n/d

5. Opublikowany rozkład jazdy jest orientacyjny. Ostateczny rozkład jazdy zostanie opublikowany na stronie www organizatora nie później niż 7 dni przed planowanym dniem przejazdów.

6. Wagony pasażerskie w pociągu nie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i dzieci w wózkach

7. Uzupełnieniem niniejszego regulaminu jest “Regulamin przewozu osób”, zawierający dodatkowe zapisy dotyczące porządku i bezpieczeństwa, umieszczony w widocznym miejscu w wagonach.

II. Zasady uczestnictwa

1. Przejazd jest organizowany jako przejazd niepubliczny z ograniczeniem liczby pasażerów wynikającą z nominalnej łącznej ilości miejsc dostępnych w pociągu.

2. Przejazd jest odpłatny na podstawie taryfy organizatora.

3. Organizator nie przewiduje sprzedaży biletów innych niż na całą trasę przejazdu.

4. n/d

5. n/d

6. Organizator zastrzega odmowę wpuszczenia osób do pociągu na stacjach pośrednich jeżeli liczba pasażerów przekroczyła liczbę miejsc w pociągu.

7. Przejazd jest prowadzony w trakcji parowej lub spalinowej, co uczestnik powinien uwzględnić w doborze odpowiedniej odzieży. Wyłączeniu podlegają roszczenia z tytułu zanieczyszczenia odzieży powstałe w wyniku eksploatacji lokomotywy parowej lub spalinowej.

8. Dzieci do lat 13 muszą w czasie przejazdu przebywać pod stałą opieką osoby pełnoletniej. Dzieci do lat 4 powinny pozostawać na miejscu siedzącym lub kolanach osoby dorosłej.

9. W pociągu nie ma możliwości przewozu zwierząt, z uwagi na hałas towarzyszący eksploatacji lokomotywy oraz natężenia hałasu wynikającego z przejazdu zabytkowym taborem.

10. Wysiadanie na stacjach pośrednich nie jest zabronione.

11. W czasie wysiadania i wsiadania do pociągu należy zachować szczególną ostrożność także ze względu na brak podwyższonych peronów na trasie przejazdu 

12. Uczestnik przejazdu nie posiadający ważnego biletu na przejazd lub stwarzający zagrożenie swoim zachowaniem lub odmawiający podporządkowania się poleceniom obsługi lub kierownika pociągu może zostać usunięty z pociągu na dowolnej stacji podczas trwania przejazdu.

13. Uczestnik jest zobowiązany do kulturalnego zachowania, nie stwarzającego zagrożenia dla siebie lub innych osób.

14. Uczestnik jest zobowiązany do stosowania się do poleceń Organizatora (w tym również kierownika pociągu).

15. Organizator nie zwraca kosztów biletów osobom które na stacjach pośrednich nie wróciły do składu w momencie jego odjazdu.

16. Wózki dziecięce bez dzieci można przewozić w miejscu wskazanym przez obsługę w stanie złożonym. Wózki dziecięce, które nie posiadają możliwości złożenia powinny być przewożone bez dzieci w wagonie rowerowym o ile skład jest w niego wyposażony.

17.Uczestnik jest zobowiązany okazać obsłudze pociągu dokument pozwalający na potwierdzenie wieku osoby, w przypadku korzystania z biletu ulgowego, lub bezpłatnego miejsca dla dziecka do lat 4.

18. Na każde żądanie organu kontrolnego w pociągu należy przedstawić do kontroli dokument ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość.

19. Skład nie jest ogrzewany, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w przypadku niższych temperatur.

III. ZAKAZY i inne ograniczenia

1. W pociągu bezwzględnie zabrania się spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających, obowiązuje także całkowity zakaz palenia tytoniu oraz korzystania z papierosów elektronicznych.

2. Zabrania się wychylania, lub wystawiania rąk przez okna podczas jazdy pociągu. W przypadku trakcji parowej, pozostając blisko otwartych okien należy uważać na gorące iskry z parowozu.

3. Zabrania się przebywać na platformach końcowych wagonów oraz w przejściach między wagonami.

4. Zabrania się korzystać z toalety podczas postoju pociągu na stacji.

5. Zabronione jest Wsiadanie lub wysiadanie po sygnale odjazdu.

6. Zabronione jest wsiadanie lub wysiadanie podczas postojów technicznych (w szczególności pod semaforem lub przed i za przejazdem kolejowym)

7. Zakazuje się biegania w korytarzu wagonów i między wagonami.

8. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody i wypadki losowe powstałe z winy uczestników, a także za szkody powstałe nie z winy Organizatora.

9. Spożywanie posiłków i napojów innych niż określone w pkt 1. jest dopuszczalne. Pasażer samodzielnie ponosi odpowiedzialność w wypadku zabrudzenia odzieży innych pasażerów.

IV. Opłaty

1. Cena biletu normalnego i ulgowego jest publikowana każdorazowo w widocznym miejscu na stronie internetowej Organizatora oraz w pociągu i przed pociągiem bezpośrednio do chwili odjazdu pociągu.

2. Ceny za przejazd są zryczałtowane. Bilet normalny i ulgowy są biletami TAM i POWRÓT.

3. Bilety dla większych grup zorganizowanych nie są przewidziane.

4. Bilet ulgowy przysługuje osobom w wieku do 18 roku życia.

5. Bilet zarezerwowany przez Internet jest gwarancją miejsca siedzącego, jednak bez wskazania konkretnego miejsca w pociągu.

6. Liczba biletów jest ograniczona, decyduje kolejność rezerwacji.

7. Bilet jest biletem na okaziciela, należy go okazać na żądanie obsługi pociągu w każdym czasie trwania przejazdu. Organizator nie przewiduje biletów imiennych.

8. Rezerwacja i zakup biletów przez Internet odbywa się od dnia ogłoszenia sprzedaży do momentu wyczerpania puli biletów.

9. Osoba rezerwująca wypełnia formularz online na stronie www.kskwroclaw.pl, wybierając przejazd, rodzaj i ilość biletów, i otrzymuje email z danymi do przelewu. Następnie w ciągu 24 godzin realizuje przelew online za zarezerwowane bilety np. przelewem elektronicznym i w ciągu kolejnych 7 dni otrzymuje e-mail z potwierdzeniem oraz biletem/biletami w formie plików pdf. Rezerwacje są ważne do 72h. Bilety należy samodzielnie wydrukować i okazać do kontroli obsłudze pociągu. Akceptowalne jest okazanie biletu na urządzeniu mobilnym (telefon/tablet), jednak bilet powinien być na nim całkowicie czytelny. Rezerwacje posiadające błędne dane nie będą uwzględniane w procesie sprzedaży biletów. 

10. Sprzedaż biletów w pociągu bezpośrednio przed jego odjazdem jest prowadzona tylko w przypadku gdy do chwili planowanego odjazdu pociągu dotychczasowa liczba sprzedanych biletów nie przekroczyła nominalnej liczby miejsc siedzących w pociągu.

11. Rezygnacja z rezerwacji jest możliwa najpóźniej na 7 dni przed dniem odjazdu pociągu.

12. Rezygnacja w terminie późniejszym nie jest możliwa i nie uprawnia do żądania zwrotu ceny biletu.

13. Opłata rezerwacyjna nie jest pobierana w wypadku odwołania przejazdu przez Organizatora.

14. Organizator ma prawo do odwołania przejazdu z przyczyn technicznych.

15. Organizator ma prawo odwołać przejazd w wypadku zbyt małej frekwencji. W takim wypadku decyzja jest ogłaszana nie później niż 14 dni przed planowaną datą przejazdu.

16. Organizator w wypadku wyższej frekwencji może prowadzić rezerwową listę rezerwacji.

17. Dziecku do lat 4 przysługuje bezpłatny przejazd w ramach biletu dla osoby dorosłej, jednak bez prawa do zajęcia oddzielnego miejsca siedzącego

18. W przypadku niezrealizowania przejazdu po pełnej planowanej trasie z winy Organizatora, Uczestnicy mają prawo do roszczenia:

a ) zwrotu 30% ceny biletu w przypadku wykonania poniżej 70% planowanej trasy

b) zwrotu 70% ceny biletu w przypadku wykonania poniżej 30% planowanej trasy

19. Reklamacje należy zgłaszać w terminie do 14 dni od zakończenia imprezy

20. Nie pobiera się opłat za przewóz wózków dziecięcych.

VII. Przetwarzanie danych osobowych.

Akceptacja niniejszego regulaminu poprzez rezerwację lub zakup biletu oznacza zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dane osobowe takie jak imię i nazwisko numer telefonu i email są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby obsługi rezerwacji, a po realizacji przejazdu automatycznie kasowane.