Po ponad 20 latach w bezruchu i 4 latach pełnych zaangażowania prac SP42 – 001 jest gotowa do swojej pierwszej jazdy z historycznymi wagonami pasażerskimi. Będzie to przejazd inauguracyjny. W kwietniu bieżącego roku spalinowóz przeszedł jazdę próbną i otrzymał wszystkie dopuszczenia do ruchu. Poza pełną sprawnością techniczną, lokomotywa odznacza się odtworzoną historyczną malaturą, jaka występowała na tych pojazdach trakcyjnych w latach ich codziennej służby. Seria SP42 zrodziła się z legendarnej “Stonki” SM42, której konstrukcja sięga 1959 roku. To 10 lat później rozpoczęto produkcję tych lokomotyw przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich. Cechą szczególną serii SP42 było posiadanie kotła grzewczego WB-5. Ten aspekt sprawił, że w żargonie kolejarzy nazywano je “kociołkami”. Był to czas, gdy wiele wagonów pasażerskich wyposażonych było w ogrzewanie parowe.
SP42 – 001 jako pierwsza przedstawicielka serii powstała w 1969 roku. Co ciekawe w 1970 roku otrzymała przydział do MD Wrocław Główny. Następnie przeniesiono ją do Dzierżoniowa a później do Oleśnicy. Dwukrotnie i najdłużej stacjonowała w Legnicy. O wyjątkowości naszej “1” świadczy również to, że zamykała połączenie do Karpacza z pociągiem pasażerskim w 2000 roku. Planujemy odwrócić bieg historii i w niedalekiej przyszłości po otwarciu linii nr 340 po przeprowadzonej rewitalizacji, zorganizować pociąg specjalny z SP42.
Dawnym szlakiem “kociołków” i Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej
Trasa planowanej podróży ułożona została w taki sposób, aby przejechać szlakiem miejsc gdzie w latach świetności serii SP42, można było spotkać te lokomotywy w ich codziennej pracy. Nie bez powodu w pierwszej kolejności historyczny skład przejedzie fragmentem dawnej magistrali Wrocław – Berlin, obecnej linii nr 275. Linia ta brała swój początek na Dworcu Marchijskim we Wrocławiu, którego fragment przetrwał do czasów współczesnych w sąsiedztwie dworca Wrocław Świebodzki. Nazwa “Kolej Dolnośląsko – Marchijska” pochodzi od charakteru połączenia, czyli stolicy Dolnego Śląska z terenem historycznej Marchii Brandenburskiej i stolicą ówczesnych Prus – Berlinem. Trasa ta przebiega przez ważne ośrodki miejskie i węzły kolejowe. Miejsca, które zapisały się w historii kolei na Dolnym Śląsku jak i samego regionu. Historyczny skład wyjedzie z Wrocławia Głównego do miejscowości Rokitki przejeżdżając przez Środę Śląską, Malczyce, Legnicę i Miłkowice. Warto nadmienić, że stacja Malczyce była miejscem szczególnym na kolejowej mapie Dolnego Śląska. Niegdyś ważny węzeł, spotykały się tu aż trzy linie kolejowe. Miało to związek ze zbudowanym tutaj portem na Odrze. Na stacji odbędzie się również krótkie oprowadzanie z klubowym przewodnikiem. Kolejnym ważnym miejscem na trasie przejazdu jest oczywiście Legnica, dawny “dom” naszej SP42 – 001. Tutaj czeka na wszystkich chętnych niespodzianka. Osoby, które zakupią bilet do Legnicy mają możliwość wzięcia udziału w oprowadzaniu po mieście z klubowym przewodnikiem ( czas trwania do 2 godzin ). W ramach zwiedzania przewidziano przejście przez dworzec, obiekty w jego sąsiedztwie, historyczne pojazdy trakcyjne ustawione w roli pomników ( parowóz Ty2 oraz elektrowóz ET21 ) i wejście na legnicki rynek. Istnieje możliwość zwiedzania Muzeum Miedzi, w zależności od czasu i ilości chętnych.
Na stacji w Rokitkach natomiast, na podróżnych i pasjonatów czeka wdzięczny plener fotograficzny. Zachowały się tu elementy dawnej infrastruktury kolejowej, semafory kształtowe oraz wieża ciśnień. Warto także dodać, że w składzie pociągu pojawi się nowość. Jest to historyczny wagon “Bautzen 84” w oliwkowym malowaniu, zbudowany we wschodnich Niemczech. Został on użyczony od firmy ALS s.c.
Po Magistrali Podsudeckiej, czyli tam gdzie czas się zatrzymał
W drodze powrotnej do Wrocławia Głównego skład przejedzie po odcinku Magistrali Podsudeckiej, czyli linii nr 137. Pojedzie przez Jawor, Rogoźnicę, Strzegom oraz Jaworzynę Śląską. W Rogoźnicy nadarzy się jedna z ostatnich okazji do zobaczenia historycznej sygnalizacji kształtowej, której eksploatacja powoli dobiega końca. Dla fotografujących to ostatnie chwile na jej uwiecznienie. To także ważne miejsce dla historii drugiej wojny, związanej z obozem koncentracyjnym Gross – Rosen, istniejącym w latach 1940 – 1945. W Strzegomiu natomiast znajduje się jeden z najstarszych dworców kolejowych na obecnych ziemiach polskich. Zbudowano go w 1856 roku. To pamiątka po Towarzystwie Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej. Następnym ciekawym miejscem na trasie jest Jaworzyna Śląska. Miasto powstałe dzięki kolei. W obrębie stacji wciąż znajdują się najstarsze budynki, które pamiętają początki jaworzyńskiego węzła.
Od tego miejsca pociąg pojedzie do Wrocławia linią nr 274, przez Żarów, Imbramowice, Mietków i Kąty Wrocławskie.
Dochód z biletów przeznaczony jest na prace bieżące przy zabytkach kolejnictwa oraz cele statutowe stowarzyszenia. Serdecznie zapraszamy do udziału !
Więcej informacji oraz rezerwacje biletów: