Weekend z pociągiem retro przez serce Dolnego Śląska: Góry Sowie, tunele, historia i Karkonosze na wyciągnięcie ręki oraz 2 pociągi retro na jednej stacji!

Już w ostatni weekend czerwca miłośnicy kolei, podróży i dolnośląskich krajobrazów będą mieli niepowtarzalną okazję przeżyć prawdziwą przygodę – w historycznych wagonach ciągniętych przez legendarną lokomotywę spalinową SU45-079 „Fiat” z 1973 roku, należącą do ALS s.c.
To aż dwa dni wyjątkowych przejazdów po najpiękniejszych i trasach kolejowych Dolnego Śląska. Projekt „Kolejowe Szlaki Dolnego Śląska” zorganizowany przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zabierze pasażerów w sentymentalną podróż w czasie – z widokami na Karkonosze, Góry Sowie, mosty, tunele i zabytkowe dworce.

Sobota, 28 czerwca – Wrocław – Jelenia Góra – Piechowice

Tego dnia czeka nas widowiskowa podróż przez kotliny, doliny i góry. Pociąg retro z historycznymi wagonami z lat 20. wyruszy z Wrocławia Głównego przez Jaworzynę Śląską, Wałbrzych i Marciszów do Jeleniej Góry, gdzie można przesiąść się na specjalny pociąg retro do Karpacza – po latach znów dostępny dla turystów. Podczas powrotu z Jeleniej Góry do Wrocławia skład pociągu retro będzie zestawiony z wagonów z lat 70.!

W tym dniu szykujemy wyjątkową atrakcję dla wszystkich miłośników kolei – po raz pierwszy od ponad 30 lat na stacji w Karpaczu pojawi się „Fiat”, czyli zabytkowa lokomotywa spalinowa SU45! Ostatnie rozkładowe pociągi z lokomotywą tej serii kursowały do Karpacza według rozkładu jazdy 1995/96. Równocześnie, lokomotywa SP42-001 poprowadzi pociąg retro z Jeleniej Góry do Piechowic. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii Dolnego Śląska na jednej stacji – w tym samym czasie – spotkają się dwa składy retro, co z pewnością będzie historycznym momentem dla całego regionu i nie lada gratką dla entuzjastów kolei!

Dla chętnych oferowany jest także krótki przejazd z Jeleniej Góry do Piechowic – ten krótki, lecz niezwykle malowniczy przejazd to okazja do zobaczenia jednego z najpiękniejszych podgórskich odcinków kolei na Dolnym Śląsku. Linia prowadzi przez serce Kotliny Jeleniogórskiej, z widokami na Śnieżkę i pasmo Karkonoszy, docierając do urokliwych Piechowic – bramy do Szklarskiej Poręby. 

Na całej trasie z Wrocławia przez Jelenią Górę do Piechowic w składzie pociągu retro będzie wagon rowerowy. Dołączony specjalnie z myślą o miłośnikach rowerowych wycieczek po Dolnym Śląsku

Niedziela, 29 czerwca – Góry Sowie, tunele i linie,które jeszcze niedawno były zapomniane

Drugi dzień weekendu retro to prawdziwa uczta dla miłośników dzikich krajobrazów, zabytkowej infrastruktury i linii kolejowych, które jeszcze niedawno były zapomniane. W niedzielę, 29 czerwca, zapraszamy na trzy różne przejazdy zabytkowym składem prowadzonym przez lokomotywę SU45-079 – ostatniego czynnego “Fiata” w historycznych barwach. Tym razem odkryjemy serce Dolnego Śląska z torów, które prowadzą przez malownicze doliny, tunele i serpentyny w Góra Sowich oraz Wzgórzach Włodzickich.

Pierwszy poranny kurs z Wrocławia do Jedliny Zdroju przez Świdnicę to przejazd linią 266 – dawną „Koleją Bystrzycką”. To właśnie tutaj, jadąc doliną rzeki Bystrzycy, wielokrotnie przecinamy jej nurt na zabytkowych mostach, podziwiając z okien składu monumentalne wiadukty, ostre łuki i niezwykłe widoki na Góry Sowie. Linia ta, zbudowana na początku XX wieku, jest przykładem kunsztu dawnych inżynierów, a jej przebieg przez wąskie doliny i górskie półki skalne przypomina kolejowe szlaki alpejskie. Po dotarciu do Jedliny pasażerowie mają możliwość zwiedzania urokliwego uzdrowiska, pełnego ciszy, zieleni i historycznych willi.

Kolejny odcinek wiedzie z Jedliny Zdroju do Nowej Rudy i z powrotem, trasą wiodącą przez serce Gór Sowich – przez najpiękniejsze krajobrazowo fragmenty dawnej linii 286. To właśnie tu odnaleźć można świetnie zachowane, XIX-wieczne dworce, jedne z najwyżej położonych wiaduktów kolejowych w Polsce oraz monumentalne obiekty inżynieryjne – a wszystko to otoczone leśnymi zboczami i górskimi panoramami. Pociąg zatrzyma się na stacji Głuszyca Górna skąd możemy wybrać się na zwiedzanie Podziemnego Miasta Osówka (przerwa od przyjazdu do odjazdu pociągu to 6h). W Nowej Rudzie będzie czas wolny na zwiedzanie – m.in. klimatycznego centrum miasta lub kopalni.

Finałem niedzielnego dnia będzie spektakularny przejazd w kierunku Mieroszowa przez Wałbrzych Główny. Retro skład pokona nie tylko najdłuższy tunel kolejowy poza aglomeracją w Polsce, liczący aż 1601 metrów długości (pod Małym Wołowcem), ale także drugi pod względem długości tunel tej linii – pod Świerkową Kopą. Trasa wije się serpentynami, przechodząc przez przełęcze, doliny i strome zbocza pomiędzy Dzikowcem Wielkim a wzniesieniem Kamienna. To jedno z najbardziej spektakularnych osiągnięć dawnej kolei na Dolnym Śląsku – linia wspina się tu na wysokość ponad 400 metrów n.p.m., przekracza wąwozy i przepaście na wysokich, kamiennych mostach, a wszystko to w otoczeniu dzikiej przyrody i pięknych panoram. W samym Mieroszowie na pasjonatów kolei czeka jeszcze jedna niespodzianka – zachowana, funkcjonująca sygnalizacja kształtowa, której widok przenosi w czasy świetności historycznego kolejnictwa.

Całość podróży uzupełniają opowieści przewodnika – zarówno przez radiowęzeł w czasie jazdy, jak i podczas postojów – który w barwny sposób łączy historię kolei z dziejami regionu, architektury i przemysłu. Niedzielne przejazdy to nie tylko podróż zabytkowym składem, ale także wyjątkowa okazja do poznania mniej znanych, a absolutnie zachwycających zakątków Dolnego Śląska z zupełnie nowej perspektywy.

Bilety na pociągi dostępne na stronie: https://bilety.kskwroclaw.pl

Wybierając się z nami na wycieczkę wspierasz ratowanie zabytków kolejnictwa – zyski ze sprzedaży biletów, w tym klubowych gadżetów i pamiątek przeznaczane są na remonty, prace bieżące przy zabytkowym taborze oraz cele statutowe Klubu.