Dziś do naszej kolekcji dołączył nowy eksponat!
Lokomotywa elektryczna EU07-055, bo o niej mowa, została wyprodukowana w 1969 roku we wrocławskim PaFaWagu. To wyjątkowy moment dla naszego stowarzyszenia – „siódemka” wzbogaci nasz zbiór pojazdów szynowych o ważny element historii polskich kolei.
Jest nam niezmiernie miło poinformować, że lokomotywa trafiła do nas dzięki darowiźnie od PKP InterCity.

Teraz chcielibyśmy przybliżyć historię najnowszego nabytku w kolekcji naszego stowarzyszenia – lokomotywy EU07-055.
Została wyprodukowana w 1969 roku we wrocławskim PaFaWagu, pod numerem fabrycznym 4E-055. To kolejna maszyna z naszej kolekcji– po ET21 i ET22 – wyprodukowana w tym legendarnym zakładzie. 4 marca 1969 roku lokomotywa została dopuszczona do eksploatacji i jako fabrycznie nowa skierowana do lokomotywowni I klasy w Dęblinie.
Przydziały lokomotywy:
07.03.1969 – 21.06.1978: Lokomotywownia Dęblin
22.06.1978 – 22.11.2001: Lokomotywownia Wrocław Główny / / Zakład Taboru we Wrocławiu
23.11.2001 – 20.05.2008: Zakład Taboru w Poznaniu
21.05.2008 – 30.11.2008: PKP Intercity Zakład Zachodni w Poznaniu
01.12.2008 – 24.10.2024: PKP Intercity Zakład Południowy w Krakowie
25.10.2024 – 25.06.2025: PKP Intercity Zakład Zachodni w Poznaniu
Od 25.06.2025 – KSK Wrocław
Lokomotywy serii EU07 typu 4E stanowiły licencyjną wersję angielskich lokomotyw EU06, produkowanych przez Metropolitan Vickers Electrical Company oraz English Electric Company. Nie były jednak ich wierną kopią – umowa licencyjna nie obejmowała wszystkich podzespołów, dlatego konstrukcja została częściowo zmodyfikowana.
Pierwszą EU07 ukończono w 1964 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 1967 roku. W latach 1964–1976 PaFaWag wyprodukował:
– 240 lokomotyw typu 4E,
– 4 typu 4Ea,
– 11 lokomotyw 102E.
Od 1983 roku produkcję kontynuował już zakład HCP w Poznaniu, na podstawie zmodyfikowanej dokumentacji. Lokomotywy oznaczono typem 303E.
Przez 56 lat służby 055 przejechała blisko 8,2 miliona kilometrów – czyli mogłaby aż 204 razy okrążyć Ziemię wzdłuż równika! W tym czasie przeszła aż 15 napraw rewizyjnych, 4 średnie naprawy oraz 2 naprawy główne.
Ilość przejechanych kilometrów to najlepszy dowód na to, jak ogromną rolę odgrywały lokomotywy EU07 w przewozach pasażerskich w Polsce. Przez ponad 20 lat była maszyną przydzieloną do Wrocławia i dumnie nosiła herb miasta na szybach.
Wrocław od zawsze był silnie związany z serią EU07 – od produkcji w PaFaWagu, po wieloletnie przydziały do wrocławskiej lokomotywowni. Pierwszą EU07 przydzieloną do MD Wrocław Główny była EU07-022 – 29 lutego 1968 roku. To wtedy rozpoczęła się historia, która trwa już niemal 60 lat!
W 1973 roku stacjonowało tu już 29 maszyn, a w 1995 roku aż 48 egzemplarzy EU07!
Choć dziś lokomotywy te są stopniowo wycofywane z ruchu na rzecz nowoczesnych „Griffinów”, nadal są cenione – zwłaszcza w ruchu towarowym, gdzie z powodzeniem służą u prywatnych przewoźników.
Mamy ogromną nadzieję, że kilka z nich, obok 001 i naszej 055, zostanie zachowanych jako egzemplarze muzealne. Cieszymy się, że PKP Intercity. Pociąg do podróży odpowiedziało pozytywnie na naszą prośbę i wspiera działania na rzecz ochrony technicznego dziedzictwa narodowego.
Serdecznie dziękujemy!
Wrocław, 29.12.1991r.
