Powrót lokomotywy SP42-001

Data wydarzenia : 7 lipca 2024

Wielka inauguracja. Pierwszy przejazd SP42 – 001 ze składem historycznych wagonów osobowych. 

Po ponad 20 latach w bezruchu i 4 latach pełnych zaangażowania prac SP42 – 001 jest gotowa do swojej pierwszej jazdy z historycznymi wagonami pasażerskimi. Będzie to przejazd inauguracyjny. W kwietniu bieżącego roku spalinowóz przeszedł jazdę próbną i otrzymał wszystkie dopuszczenia do ruchu. Poza pełną sprawnością techniczną, lokomotywa odznacza się odtworzoną historyczną malaturą, jaka występowała na tych pojazdach trakcyjnych w latach ich codziennej służby. Seria SP42 zrodziła się z legendarnej “Stonki” SM42, której konstrukcja sięga 1959 roku. To 10 lat później rozpoczęto produkcję tych lokomotyw przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich. Cechą szczególną serii SP42 było posiadanie kotła grzewczego WB-5. Ten aspekt sprawił, że w żargonie kolejarzy nazywano je “kociołkami”. Był to czas, gdy wiele wagonów pasażerskich wyposażonych było w ogrzewanie parowe. 

SP42 – 001 jako pierwsza przedstawicielka serii powstała w 1969 roku. Co ciekawe w 1970 roku otrzymała przydział do MD Wrocław Główny. Następnie przeniesiono ją do Dzierżoniowa a później do Oleśnicy. Dwukrotnie i najdłużej stacjonowała w Legnicy. O wyjątkowości naszej “1” świadczy również to, że zamykała połączenie do Karpacza z pociągiem pasażerskim w 2000 roku. Planujemy odwrócić bieg historii i w niedalekiej przyszłości po otwarciu linii nr 340 po przeprowadzonej rewitalizacji, zorganizować pociąg specjalny z SP42. 

Dawnym szlakiem “kociołków” i Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej

Trasa planowanej podróży ułożona została w taki sposób, aby przejechać szlakiem miejsc gdzie w latach świetności serii SP42, można było spotkać te lokomotywy w ich codziennej pracy. Nie bez powodu w pierwszej kolejności historyczny skład przejedzie fragmentem dawnej magistrali Wrocław – Berlin, obecnej linii nr 275. Linia ta brała swój początek na Dworcu Marchijskim we Wrocławiu, którego fragment przetrwał do czasów współczesnych w sąsiedztwie dworca Wrocław Świebodzki. Nazwa “Kolej Dolnośląsko – Marchijska” pochodzi od charakteru połączenia, czyli stolicy Dolnego Śląska z terenem historycznej Marchii Brandenburskiej i stolicą ówczesnych Prus – Berlinem. Trasa ta przebiega przez ważne ośrodki miejskie i węzły kolejowe. Miejsca, które zapisały się w historii kolei na Dolnym Śląsku jak i samego regionu. Historyczny skład wyjedzie z Wrocławia Głównego do miejscowości Rokitki przejeżdżając przez Środę Śląską, Malczyce, Legnicę i Miłkowice. Warto nadmienić, że stacja Malczyce była miejscem szczególnym na kolejowej mapie Dolnego Śląska. Niegdyś ważny węzeł, spotykały się tu aż trzy linie kolejowe. Miało to związek ze zbudowanym tutaj portem na Odrze. Na stacji odbędzie się również krótkie oprowadzanie z klubowym przewodnikiem. Kolejnym ważnym miejscem na trasie przejazdu jest oczywiście Legnica, dawny “dom” naszej SP42 – 001. Tutaj czeka na wszystkich chętnych niespodzianka. Osoby, które zakupią bilet do Legnicy mają możliwość wzięcia udziału w oprowadzaniu po mieście z klubowym przewodnikiem ( czas trwania do 2 godzin ). W ramach zwiedzania przewidziano przejście przez dworzec, obiekty w jego sąsiedztwie, historyczne pojazdy trakcyjne ustawione w roli pomników ( parowóz Ty2 oraz elektrowóz ET21 ) i wejście na legnicki rynek. Istnieje możliwość zwiedzania Muzeum Miedzi, w zależności od czasu i ilości chętnych. 

Na stacji w Rokitkach natomiast, na podróżnych i pasjonatów czeka wdzięczny plener fotograficzny. Zachowały się tu elementy dawnej infrastruktury kolejowej, semafory kształtowe oraz wieża ciśnień. Warto także dodać, że w składzie pociągu pojawi się nowość. Jest to historyczny wagon “Bautzen 84” w oliwkowym malowaniu, zbudowany we wschodnich Niemczech. Został on użyczony od firmy ALS s.c.

Po Magistrali Podsudeckiej, czyli tam gdzie czas się zatrzymał
W drodze powrotnej do Wrocławia Głównego skład przejedzie po odcinku Magistrali Podsudeckiej, czyli linii nr 137. Pojedzie przez Jawor, Rogoźnicę, Strzegom oraz Jaworzynę Śląską. W Rogoźnicy nadarzy się jedna z ostatnich okazji do zobaczenia historycznej sygnalizacji kształtowej, której eksploatacja powoli dobiega końca. Dla fotografujących to ostatnie chwile na jej uwiecznienie. To także ważne miejsce dla historii drugiej wojny, związanej z obozem koncentracyjnym Gross – Rosen, istniejącym w latach 1940 – 1945. W Strzegomiu natomiast znajduje się jeden z najstarszych dworców kolejowych na obecnych ziemiach polskich. Zbudowano go w 1856 roku. To pamiątka po Towarzystwie Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej. Następnym ciekawym miejscem na trasie jest Jaworzyna Śląska. Miasto powstałe dzięki kolei. W obrębie stacji wciąż znajdują się najstarsze budynki, które pamiętają początki jaworzyńskiego węzła.
Od tego miejsca pociąg pojedzie do Wrocławia linią nr 274, przez Żarów, Imbramowice, Mietków i Kąty Wrocławskie.

Dochód z biletów przeznaczony jest na prace bieżące przy zabytkach kolejnictwa oraz cele statutowe stowarzyszenia.
Serdecznie zapraszamy do udziału !

1. Pociąg „Kociołek”

KOCIOŁEK
7 LIPCA 2024
Przyjazd Odjazd 
Wrocław Główny>>>09:55
Wrocław Nowy Dwór10:0410:05
Malczyce10:4010:55
Legnica (przerwa ~2 godziny)11:1613:23
Rogoźnica14:1314:27
Jaworzyna Śląska14:4614:53
Wrocław Główny15:44<<<

Cena biletu:

Rezerwuj bilety

Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Przelew należy wykonać w ciągu 24h od dokonania rezerwacji. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.

2. Pociąg „Semafor”

SEMAFOR
7 LIPCA 2024
Przyjazd Odjazd 
Legnica>>>11:40
Rokitki12:0612:45
Legnica13:11<<<

Cena biletu:

Bilet normalny 40 PLN / Bilet ulgowy 30 PLN

Rezerwuj bilety

Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Przelew należy wykonać w ciągu 24h od dokonania rezerwacji. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.

Rezerwuj bilety:

Sprzedaż online została wstrzymana, bilety na przejazd pociągiem są jeszcze dostępne i można je kupić na pokładzie pociągu u obsługi.


REGULAMIN:

I. Postanowienia ogólne.

1. Przejazd specjalnym historycznym pociągiem turystycznym jest organizowany przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zwanym dalej Organizatorem.

2. Przewoźnikiem wykonującym przejazd turystyczny jest spółka Koleje Dolnośląskie S.A.

3. Zakup biletu jest równoznaczny z akceptacją niniejszego regulaminu oraz zobowiązuje do przestrzegania jego postanowień i w szczególności podporządkowania się poleceniom obsługi pociągu.

4. n/d

5. Opublikowany rozkład jazdy jest orientacyjny. Ostateczny rozkład jazdy zostanie opublikowany na stronie www organizatora nie później niż 7 dni przed planowanym dniem przejazdów.

6. Wagony pasażerskie w pociągu nie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i dzieci w wózkach

7. Uzupełnieniem niniejszego regulaminu jest “Regulamin przewozu osób”, zawierający dodatkowe zapisy dotyczące porządku i bezpieczeństwa, umieszczony w widocznym miejscu w wagonach.

II. Zasady uczestnictwa

1. Przejazd jest organizowany jako przejazd niepubliczny z ograniczeniem liczby pasażerów wynikającą z nominalnej łącznej ilości miejsc dostępnych w pociągu.

2. Przejazd jest odpłatny na podstawie taryfy organizatora.

3. Organizator nie przewiduje sprzedaży biletów innych niż na całą trasę przejazdu.

4. n/d

5. n/d

6. Organizator zastrzega odmowę wpuszczenia osób do pociągu na stacjach pośrednich jeżeli liczba pasażerów przekroczyła liczbę miejsc w pociągu.

7. Przejazd jest prowadzony w trakcji parowej lub spalinowej, co uczestnik powinien uwzględnić w doborze odpowiedniej odzieży. Wyłączeniu podlegają roszczenia z tytułu zanieczyszczenia odzieży powstałe w wyniku eksploatacji lokomotywy parowej lub spalinowej.

8. Dzieci do lat 13 muszą w czasie przejazdu przebywać pod stałą opieką osoby pełnoletniej. Dzieci do lat 4 powinny pozostawać na miejscu siedzącym lub kolanach osoby dorosłej.

9. W pociągu nie ma możliwości przewozu zwierząt, z uwagi na hałas towarzyszący eksploatacji lokomotywy oraz natężenia hałasu wynikającego z przejazdu zabytkowym taborem.

10. Wysiadanie na stacjach pośrednich nie jest zabronione.

11. W czasie wysiadania i wsiadania do pociągu należy zachować szczególną ostrożność także ze względu na brak podwyższonych peronów na trasie przejazdu 

12. Uczestnik przejazdu nie posiadający ważnego biletu na przejazd lub stwarzający zagrożenie swoim zachowaniem lub odmawiający podporządkowania się poleceniom obsługi lub kierownika pociągu może zostać usunięty z pociągu na dowolnej stacji podczas trwania przejazdu.

13. Uczestnik jest zobowiązany do kulturalnego zachowania, nie stwarzającego zagrożenia dla siebie lub innych osób.

14. Uczestnik jest zobowiązany do stosowania się do poleceń Organizatora (w tym również kierownika pociągu).

15. Organizator nie zwraca kosztów biletów osobom które na stacjach pośrednich nie wróciły do składu w momencie jego odjazdu.

16. Wózki dziecięce bez dzieci można przewozić w miejscu wskazanym przez obsługę w stanie złożonym. Wózki dziecięce, które nie posiadają możliwości złożenia powinny być przewożone bez dzieci w wagonie rowerowym o ile skład jest w niego wyposażony.

17.Uczestnik jest zobowiązany okazać obsłudze pociągu dokument pozwalający na potwierdzenie wieku osoby, w przypadku korzystania z biletu ulgowego, lub bezpłatnego miejsca dla dziecka do lat 4.

18. Na każde żądanie organu kontrolnego w pociągu należy przedstawić do kontroli dokument ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość.

19. Skład nie jest ogrzewany, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w przypadku niższych temperatur.

III. ZAKAZY i inne ograniczenia

1. W pociągu bezwzględnie zabrania się spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających, obowiązuje także całkowity zakaz palenia tytoniu oraz korzystania z papierosów elektronicznych.

2. Zabrania się wychylania, lub wystawiania rąk przez okna podczas jazdy pociągu. W przypadku trakcji parowej, pozostając blisko otwartych okien należy uważać na gorące iskry z parowozu.

3. Zabrania się przebywać na platformach końcowych wagonów oraz w przejściach między wagonami.

4. Zabrania się korzystać z toalety podczas postoju pociągu na stacji.

5. Zabronione jest Wsiadanie lub wysiadanie po sygnale odjazdu.

6. Zabronione jest wsiadanie lub wysiadanie podczas postojów technicznych (w szczególności pod semaforem lub przed i za przejazdem kolejowym)

7. Zakazuje się biegania w korytarzu wagonów i między wagonami.

8. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody i wypadki losowe powstałe z winy uczestników, a także za szkody powstałe nie z winy Organizatora.

9. Spożywanie posiłków i napojów innych niż określone w pkt 1. jest dopuszczalne. Pasażer samodzielnie ponosi odpowiedzialność w wypadku zabrudzenia odzieży innych pasażerów.

IV. Opłaty

1. Cena biletu normalnego i ulgowego jest publikowana każdorazowo w widocznym miejscu na stronie internetowej Organizatora oraz w pociągu i przed pociągiem bezpośrednio do chwili odjazdu pociągu.

2. Ceny za przejazd są zryczałtowane. Bilet normalny i ulgowy są biletami TAM i POWRÓT.

3. Bilety dla większych grup zorganizowanych nie są przewidziane.

4. Bilet ulgowy przysługuje osobom w wieku do 18 roku życia (17 rok życia włącznie).

5. Bilet zarezerwowany przez Internet jest gwarancją miejsca siedzącego, jednak bez wskazania konkretnego miejsca w pociągu.

6. Liczba biletów jest ograniczona, decyduje kolejność rezerwacji.

7. Bilet jest biletem na okaziciela, należy go okazać na żądanie obsługi pociągu w każdym czasie trwania przejazdu. Organizator nie przewiduje biletów imiennych.

8. Rezerwacja i zakup biletów przez Internet odbywa się od dnia ogłoszenia sprzedaży do momentu wyczerpania puli biletów.

9. Osoba rezerwująca wypełnia formularz online na stronie www.kskwroclaw.pl, wybierając przejazd, rodzaj i ilość biletów, i otrzymuje email z danymi do przelewu. Następnie w ciągu 24 godzin realizuje przelew online za zarezerwowane bilety np. przelewem elektronicznym i w ciągu kolejnych 7 dni otrzymuje e-mail z potwierdzeniem oraz biletem/biletami w formie plików pdf. Rezerwacje są ważne do 72h. Bilety należy samodzielnie wydrukować i okazać do kontroli obsłudze pociągu. Akceptowalne jest okazanie biletu na urządzeniu mobilnym (telefon/tablet), jednak bilet powinien być na nim całkowicie czytelny. Rezerwacje posiadające błędne dane nie będą uwzględniane w procesie sprzedaży biletów. 

10. Sprzedaż biletów w pociągu bezpośrednio przed jego odjazdem jest prowadzona tylko w przypadku gdy do chwili planowanego odjazdu pociągu dotychczasowa liczba sprzedanych biletów nie przekroczyła nominalnej liczby miejsc siedzących w pociągu.

11. Rezygnacja z rezerwacji jest możliwa najpóźniej na 7 dni przed dniem odjazdu pociągu.

12. Rezygnacja w terminie późniejszym nie jest możliwa i nie uprawnia do żądania zwrotu ceny biletu.

13. Opłata rezerwacyjna nie jest pobierana w wypadku odwołania przejazdu przez Organizatora.

14. Organizator ma prawo do odwołania przejazdu z przyczyn technicznych.

15. Organizator ma prawo odwołać przejazd w wypadku zbyt małej frekwencji. W takim wypadku decyzja jest ogłaszana nie później niż 14 dni przed planowaną datą przejazdu.

16. Organizator w wypadku wyższej frekwencji może prowadzić rezerwową listę rezerwacji.

17. Dziecku do lat 4 (3 rok życia włącznie) przysługuje bezpłatny przejazd w ramach biletu dla osoby dorosłej, jednak bez prawa do zajęcia oddzielnego miejsca siedzącego

18. W przypadku niezrealizowania przejazdu po pełnej planowanej trasie z winy Organizatora, Uczestnicy mają prawo do roszczenia:

a ) zwrotu 30% ceny biletu w przypadku wykonania poniżej 70% planowanej trasy

b) zwrotu 70% ceny biletu w przypadku wykonania poniżej 30% planowanej trasy

19. Reklamacje należy zgłaszać w terminie do 14 dni od zakończenia imprezy

20. Nie pobiera się opłat za przewóz wózków dziecięcych.

VII. Przetwarzanie danych osobowych.

Akceptacja niniejszego regulaminu poprzez rezerwację lub zakup biletu oznacza zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dane osobowe takie jak imię i nazwisko numer telefonu i email są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby obsługi rezerwacji, a po realizacji przejazdu automatycznie kasowane.