Kontynuując temat lokomotyw, które wzbogaciły naszą kolekcję zabytkowego taboru kolejowego, w dzisiejszy piątek zatrzymamy się przy SU46-029. Podobnie jak SU45-052, została ona wyprodukowana przez Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski w Poznaniu w 1977 roku, z numerem fabrycznym 294.
Po zakwalifikowaniu do eksploatacji na PKP 30 kwietnia 1977 roku trafiła jako fabrycznie nowa do Lokomotywowni Pozaklasowej w Słupsku.
Przydziały lokomotywy:
30.04.1977 – 27.09.1989 – Lokomotywownia Pozaklasowa Słupsk
28.09.1989 – 04.03.1991 – Lokomotywownia Poznań
05.03.1991 – 30.06.1997 – Lokomotywownia Żagań
01.07.1997 – 25.05.2000 – Zakład Taboru w Czerwieńsku
26.05.2000 – 31.12.2008 – Zakład Taboru we Wrocławiu Sekcja Węgliniec
01.01.2009 – 04.12.2018 – PKP Cargo S.A. Dolnośląski Zakład Spółki – Sekcja Węgliniec
05.12.2018 – 07.02.2022 – PKP Cargo S.A. Północny Zakład Spółki – Gdynia
08.02.2022 – obecnie – PKP Cargo S.A. Dolnośląski Zakład Spółki – Sekcja Węgliniec
Fabrycznie lokomotywa jest oznaczona jako typ 303D – będący rozwinięciem konstrukcyjnym modelu 301Db, czyli popularnych „Fiatów”. Dzięki doświadczeniom zdobytym podczas produkcji i eksploatacji lokomotyw SP45, CBKPTK w 1972 roku opracowało projekt lokomotywy 303D. Konstrukcja pudła została zoptymalizowana w celu uproszczenia procesów technologicznych. Podobnie jak w SP45, lokomotywa otrzymała silnik licencyjny FIAT-a, jednak zwiększono ciśnienie doładowania, co pozwoliło uzyskać moc 2250 KM. W związku z podniesieniem mocy agregatu prądotwórczego konieczne było zaprojektowanie nowych silników trakcyjnych, które mogły w pełni wykorzystać zwiększone możliwości maszyny.
Dodatkowo zastosowano hydrostatyczny napęd układu chłodzenia, elektryczny napęd sprężarki oraz prototypowy układ ogrzewania pociągu prądem stałym o napięciu 3000 V.
Łącznie w latach 1973 – 1985 wyprodukowano 54 egzemplarze, a do dnia dzisiejszego przetrwało jeszcze 6 sztuk.
W ostatnim roku eksploatacji SU46-029 dwukrotnie brała udział w wydarzeniach organizowanych przez KSK Wrocław. Pierwszym z nich była wystawa z okazji Nocy Muzeów, gdzie lokomotywa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – do obejrzenia jej ustawiały się długie kolejki. Drugim wydarzeniem była impreza „Pożegnanie lokomotyw serii SU46”, która spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem miłośników kolei. Była to niepowtarzalna okazja, by przejechać się pociągiem prowadzonym przez lokomotywy SU45 i SU46 – wspomnienie tej imprezy nadal wywołuje wiele emocji.
