Wagon towarowy przekazany przez DOLKOM trafił do naszej kolekcji

Firma DOLKOM Sp. z o.o. w maju br przekazała na rzecz Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu na cele muzealne wagony kryty. 

Jest to wagon budowy przedwojennej typu Oppeln dostarczony w latach 1937-1942 w ilości 28077 egzemplarzy dla niemieckich kolei DRG przez rożne wytwórnie.  Wagon ten był na ówczesne czasy bardzo nowoczesna konstrukcją charakteryzującą się rozstawem osi 6 m co pozwoliło na podwyższenie prędkości maksymalnej do 90 km/h, część wagonów wyposażono w przewody ogrzewania parowego co umożliwiało włączanie tych wagonów do pociągów  pasażerskich do przewozu „szybkich” przesyłek. Ponadto część wyposażono w możliwość wymiany osi na tor szeroki.

Po 1945 roku Polskie Koleje Państwowe w ramach reparacji wojennych otrzymały ok 6 tys. tych wagonów, początkowo użytkowane w granicy obciążenia do 20 ton ładowności (seria Kdt), w drugiej połowie lat 60tych zwiększono granice ładowności do 24 ton (zmiana serii na Kddt) z powodu bardzo dobrej kondycji technicznej większości eksploatowanych egzemplarzy.

Stopniowo w latach 70tych z powodu napływu na PKP nowszych konstrukcji wagonów kryty (typu 208K, 401K) wagony typu Oppeln była przebudowywane na wagony służbowe typu brankard, lub inne techniczno-gospodarcze np. używane w pociągach roboczych, ratunkowych, czy też przeznaczano na magazyny, a inne kasowane. Ostatecznie z ruchu handlowego ostatni wagon tego typu wyłączono  roku 1981. Ale mimo tego wiele z nich przetrwało do początku lat 2000-nych  jako wagony techniczno-gospodarcze. Takim właśnie jest przekazany przez firmę DOLKOM Sp. z o.o. wagon nr 816143 serii Xk., który w latach 1946-1968 posiadał numer 129151 seria Kdt, a w latach 1968-1975 numer 20 51 102 3718-2 seria Glm.

Wagon posiada zdemontowany układ hamulcowy i jest lekko przebudowany w stosunku od oryginalnego układu oszalowania ścian bocznych, ale nie stanowi to przeszkody do przewrócenia oryginalnego wyglądu. 

Dziękujemy firmie DOLKOM Sp. z o.o.