ST43-355 został wybudowany pod koniec 1973 roku przez Electroputere Werke Craiova w ówczesnej Socjalistycznej Republice Rumunii. Lokomotywa została odebrana z fabryki 29 grudnia 1973 roku, jednak do eksploatacji na PKP wprowadzono ją dopiero 11 stycznia 1974 roku. Rozbieżność dat wynikała z konieczności przetransportowania pojazdu do Polski oraz przeprowadzenia jazd testowych po sieci PKP. Pierwszym przydziałem „Rumuna” była lokomotywownia Opole Główne w DOKP Wrocław.
Przydziały lokomotywy:
11.01.1974 – 22.01.1987 Lokomotywownia Główna Opole
23.01.1987 – 28.02.1990 Lokomotywownia Ostrów Wielkopolski
01.03.1990 – 25.01.1995 Lokomotywownia Jarocin
26.01.1995 – 30.06.1997 Zakład Taboru w Żaganiu
01.07.1997 – 31.12.2008 Zakład Taboru w Czerwieńsku
01.01.2009 – PKP Cargo S.A. Dolnośląski Zakład Spółki – Sekcja Węgliniec
ST43 była pierwszą serią ciężkich lokomotyw spalinowych wprowadzonych do eksploatacji na PKP. Historia „Rumunów” rozpoczęła się w marcu 1965 roku wraz z wpisaniem na ilostan ST43-01, a trwała nieprzerwanie przez ponad pół wieku, do końca kwietnia 2019 roku, kiedy to zakończył swoją służbę ostatni przedstawiciel serii – ST43-366. Sama seria 060Da wywodzi się z Szwajcarii, gdzie w 1959 roku na rumuńskie zamówienie wyprodukowano pierwsze trzy egzemplarze. Powstały one przy współudziale trzech firm szwajcarskich: Sulzer, Brown Boveri i SLM. Silnik spalinowy stosowany w tych lokomotywach, 12LDA28, wywodzi się jeszcze z przedwojennej jednostki, a pudło zostało zmodyfikowane na wzór elektrowozu Ae6/6. Silnik ten był również używany w innych lokomotywach, m.in. w brytyjskich Class 45 i 47 oraz francuskich SNCF 65500. Produkcję na licencji kontynuowano w Electroputere Werke Craiova aż do 1987 roku. Na ilostanie PKP znalazło się łącznie 422 maszyny tej serii, wyprodukowane w latach 1965–1978.
Rumuny były związane z DOKP Wrocław i jego późniejszymi ewolucjami praktycznie od samego początku, bo od 1967 roku. Wszystkie trzy wrocławskie lokomotywownie miały na stanie lokomotywy tej serii. Pierwszą lokomotywą przyjętą do MD Wrocław Brochów był ST43-99, który był również pierwszą lokomotywą tej serii w MD Wrocław Główny. Na początku lat 70. wrocławskie „rumuny” były zatrudniane w ruchu pasażerskim przy prowadzeniu prestiżowego ekspresu „Odra”, „Pragi” czy „Sudetów”. Lokomotywy te były szczególnie związane z południem i zachodem Polski, przez wiele lat prowadząc ciężkie pociągi towarowe, m.in. po Magistrali Podsudeckiej, w okolicach Kotliny Kłodzkiej, Bieszczadach czy Beskidach.
ST43-355 jest egzemplarzem z późniejszej serii produkcyjnej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem hamulca Oerlikona w miejsce systemu Knorra oraz przystosowaniem do zabudowy sprzęgu samoczynnego, co wymagało wydłużenia czołownic o 200 mm z każdej strony. Zostały również wprowadzone inne istotne zmiany w trakcie produkcji.
W ciągu 45 lat eksploatacji lokomotywa ST43-355 przeszła 6 napraw rewizyjnych oraz jedną naprawę główną. Oprócz napraw przeprowadzanych w ZNTK Poznań, część lokomotyw była wysyłana na naprawy główne do Rumunii.
W listopadzie 2018 roku zorganizowano wydarzenie „Rumunem do Wojcieszowa”, którego głównym bohaterem była właśnie lokomotywa ST43-355. Natomiast 14.03.2019r. przypadł ostatni dzień eksploatacji tej lokomotywy.
Na zdjęciu: ST43-355 na stacji Żary, 30.12.1999 r.

