Niezmiernie miło nam poinformować, że zakończyliśmy naprawę parowozu TKh 05353 na poziomie utrzymania P4. Prace zajęły nam około 2 lata i szacujemy, że pochłonęły około 4000 roboczogodzin. W dniu 2.12.2022 odbył się odbiór kotła na gorąco przez inspektora TDT oraz jazdy próbne z komisarzem odbiorczym DB Cargo Polska S.A., które zakończyły się wynikiem pozytywnym. Naprawę kotła wykonała czeska firma SEA Kolin. Pozostałe prace zostały wykonane we Wrocławiu siłami członków klubu! Wykonaliśmy demontaż oraz montaż kotła po naprawie, zregenerowaliśmy cały układ stawidłowy oraz napędowy, wraz z regulacją rozrządu pary, wykonaliśmy regenerację układu zawieszenia parowozu oraz układu hamulcowego. Zregenerowaliśmy całą armaturę kotła, tj. centralną odbiornicę pary, inżektory, odmulacze, zawory zasilające kotła itd. Przeobręczowany został także jeden zestaw kołowy parowozu. Nie sposób wymienić wielu innych prac, które były wykonane przez te 2 lata. Wszystkie zużyte części zostały zregenerowane lub wykonane na nowo. Jesteśmy dumni z efektu końcowego. Całkowite koszty naprawy pokrył właściciel parowozu – firma DB Cargo Polska S.A. Aktualnie jest to jedyny czynny parowóz normalnotorowy w Polsce i tym samym od dnia 3.12.2022 zapewnił on ciągłość trakcji parowej na kolei normalnotorowej w naszym kraju. W tym miejscu również pragniemy podziękować stowarzyszeniu „Bana” ze Środy Wlkp. za pomoc w wykonaniu kompletu nowych panewek osiowych, wiązarowych i korbowodowych.
Jakie będą dalsze losy parowozu? Decyzja należy do właściciela.
Mamy oczywiście nadzieję że zostanie we Wrocławiu i będziemy mogli dalej się nim opiekować. Czas pokaże.
Fotorelacja z naprawy zostanie opublikowana jutro, jak tylko poznajdujemy wszystkie ciekawsze ujęcia z tych dwóch lat
Naprawa ta była dla nas cennym doświadczeniem, które oczywiście zamierzamy wykorzystać przy TKt48-146.